ביטוח רכב הוא חובה חוקית לכל הנהגים בישראל. הוא נועד כדי לספק הגנה כלכלית בכל מקרה של תאונה, גניבה או נזק לרכב. עם זאת, מלבד פוליסת ביטוח חובה, קיימות אפשרויות כיסוי נוספות המותאמות באופן אישי לכל רכב.

מה לגבי הרכב שלכם, יודעים האם הוא מבוטח ובאיזו רמת כיסוי? חשוב לבצע מדי תקופה בדיקת ביטוח לרכב כדי לוודא שאתם מחזיקים בפוליסה רלוונטית המספקת לכם הגנה טובה. במאמר זה נעמוד על אופן ביצוע בדיקת ביטוח לרכב בישראל, על חשיבות בדיקת עבר ביטוחי של רכב ועוד נושאים רלוונטיים. יוצאים לדרך.

 

כיצד לבצע בדיקת ביטוח לרכב?

 

פוליסות ביטוח רכב עשויות להשתנות מאוד מבחינת רמת הכיסוי והמחיר. כדי לבצע בדיקת ביטוח לרכב שלכם בישראל, כדאי להתחיל בעיון במסמכי הפוליסה שלכם. זה ייתן לכם מושג לגבי רמת הכיסוי של הפוליסה שלכם.

 

שימו לב שניתן לבצע בדיקת ביטוח רכב מקוונת בקלות באתרי ביטוח שונים. כל שתצטרכו לעשות הוא להזין מספר זיהוי של הרכב או מספר תעודת זהות שלכם ולגלות האם אתם מבוטחים ובאיזה סוג פוליסה. מחשבוני הביטוח אונליין יעניקו לכם את המידע הרצוי בקליק ויאפשרו לכם לנהוג במודעות לגבי רמת הסיכון שלכם מבחינה ביטוחית.

 

בדיקת ביטוח רכב

עדכון פוליסה

 

לאחר בדיקת ביטוח רכב וקבלת אינדיקציה לגבי ההגנה הביטוחית, חשוב לשקול הרחבה של תחומי ההגנה של הפוליסה. מחזיקים בביטוח חובה בלבד? במקרה זה ייתכן ותרצו להרחיב את רמת ההגנה ולהחזיק גם בביטוח מקיף ובביטוח צד ג'.

 

מהם הפרמטרים בבחירת סוג הביטוח?

 

כשאתם שוקלים להרחיב את הכיסוי הביטוחי שלכם חשוב לקחת בחשבון מספר נתונים:

 

סוג הרכב

 

שאלו את עצמכם מהו שווי הרכב שלכם. במידה ומדובר ברכב חדש, יקר, מתקדם ובעל מינימום קילומטראז' – רבים הסיכויים שתעדיפו לרכוש פוליסה מקיפה שתאפשר לכם הגנה רבה בכל מקרה של נזק לרכב. מנגד, אם אתם מחזיקים ברכב קטן ומיושן שלא נראה כי יאריך ימים – ייתכן ומומלץ לכם להסתפק בביטוח החובה הבסיסי הנדרש לפי חוק.

 

הרגלי נהיגה

 

כל נהג מכיר את אופן הנהיגה שלו בכביש. יש נהגים זהירים מאוד הנוהגים בסביבה עירונית ללא שעוברים את המהירות המותרת ומבחינה סטטיסטית חשופים פחות לתאונות ולנזקים, לעומת נהגים פזיזים יותר שלהם סיכון גבוה בהשוואה לשאר הנהגים. בבחינת סוג הכיסוי הביטוחי הרצוי יש לשקול גם נתון זה.

 

בדיקת עבר ביטוחי רכב

 

נהגים בעלי עבר של תאונות ונזקים לרכב יעדיפו רמת כיסוי גבוהה יותר על מנת שלא להיחשף לנזק כלכלי כבד במקרה של נזק לרכב או לצד ג'.

 

ביצוע סקר שוק

 

מעוניינים להרחיב את פוליסת הביטוח שלכם? זה הזמן לבדוק את השוק היטב ולבקש הצעות מחיר מ-3 חברות ביטוח לפחות. כשיהיו בידיכם הנתונים המדויקים תוכלו לפנות לחברת ביטוח מועדפת ולייצר משא ומתן על מחיר הפוליסה המשתלם ביותר עבורכם. שימו לב כי חשוב לבצע התאמה מדויקת של סוג הפוליסה לצרכי הרכב והנהג הספציפיים. בצורה כזו תוכלו ליהנות מהגנה מושלמת במחיר הטוב ביותר.

 

טיפ קטן: בחתימה על הסכם עם חברת הביטוח, עברו על כל האותיות הקטנות ואל תתביישו לשאול על פרטים בלתי מובנים. אחרי הכל, אתם אלו שעומדים לשלם על הפוליסה הזו מדי חודש.

 

בדיקת עבר ביטוחי לרכב

 

בדיקת עבר לביטוח רכב היא סקירה מקיפה של ההיסטוריה הביטוחית של הנהג. היא כוללת מידע על תביעות קודמות, תאונות אותן ביצע הנהג או בוצעו כלפיו ועוד. בישראל קיים מרכז סליקה של חברות ביטוח ובו ניתן לקבל את כל המידע על היסטוריית התביעות של המבוטח. בנוסף, ניתן לפנות לחברת הביטוח המבטחת את הרכב ולבקש ממנה דו"ח מפורט.

 

רוכשים רכב יד 2?

 

במקרה זה חשוב מאוד לבצע בדיקת עבר ביטוחי לרכב לפני קניה. בדיקה זו מספקת אינדיקציה על "החוויות" אותן עבר הרכב אצל בעליו הקודמים, האם היה מעורב בתאונות והאם נגרמו לו נזקים שונים שאינן משתקפים נכונה מבחינה ויזואלית. במקרה זה מאוד ייתכן ותוכלו להוזיל את מחיר הרכב המשומש הדורש טיפול בבעיות שונות או אף תבחרו לוותר על הרכישה מחמת מידע חדש שנחשף במהלך בדיקת עבר ביטוחי לרכב. איך תבצעו בדיקה זו? ניתן לבצע בדיקת עבר ביטוחי לרכב חינם באמצעות אתרים שונים כגון כונס אונליין, המספקים מידע לציבור ללא עלות בנושא עבר ביטוחי לרכבים.

 

עבר ביטוחי נקי? קבלו בונוס

 

במידה והעבר הביטוחי שלכם נקי מכל תביעה, אתם מקבלים עדיפות גבוהה בחברות הביטוח ומשלמים פחות על הפוליסה. זהו בונוס שנועד לעודד נהגים למינימום תביעות נגד חברת הביטוח. נציין כי תביעות ביטוחיות אוטומטית מייקרות את הפוליסות העתידיות שלכם. לכן, חשוב לשקול את הגשת התביעה באופן מושכל. שימו לב שחברות הביטוח זוכרות עבר ביטוחי למשך 3 שנים, כך שלאחר 3 שנים ללא תביעות – עבר הנהג מבחינה ביטוחית נחשב לנקי. זוהי עובדה ודאית במעבר לחברה חדשה, עם זאת, במידה והנהג נשאר מבוטח באותה חברת ביטוח, עליו לבדוק האם ביצעו עבורו הנחה בהיעדר תביעות לאחר 3 שנים נקיות. אגב, הנחת היעדר תביעות עשויה להגיע להנחה משמעותית של עד 1000 ש"ח, מה שישפיע בצורה מהותית על סכום הפרמיה החודשי.

 

בדיקת ביטוח רכב

האם אתם מבוטחים בביטוח חובה?

 

יש מהנהגים הסבורים כי ביטוח חובה הוא דרישה חוקית בלבד שללא מילויה, הנהג חשוף לתביעה משפטית בכל מקרה של תאונה או פגיעה. כאן חשוב לציין כי ביטוח חובה נוצר כמענה לציבור וכהגנה מפני תרחישים כלכליים בלתי צפויים. ביטוח חובה נועד בראש ובראשונה להגן על הנהג, הנוסעים והולכי הרגל מפני פגיעה כלכלית כך שבכל מקרה של תאונה הנהג מבוטח ורשאי לקבל כספי פיצויים למימון טיפולים רפואיים. בהתאם לכך יוסדה קרן ושמה קרנית בעור נהגים ועוברי אורח שנפצעו בתאונות שבהן לנהג לא היה ביטוח חובה.

 

שימו לב כי ביטוח חובה חשוב מאוד עבור שלומכם ועבור הגנה כלכלית בכל מקרה של נזק או תאונה. נוסיף על כך כמובן שכל נהג חשוף לקנסות ותביעות משפטיות במקרה בו נהג ללא ביטוח חובה.

 

היכרות עם סוגי ביטוחי הרכב השונים

 

ביטוחי רכב נחלקים למספר רכיבים כאשר חלק מהם כאמור – מהווים חובה חוקית וחלקם מהווים ביטוחי רשות. מכוח פקודת הרכב המנועי חייב כל נהג לבטח את רכבו בביטוח חובה שנועד לבטח מבחינה כספית תא הנהג, הנוסעים והולכי הרגל העלולים להיפגע בתאונת דרכים.

 

פוליסת ביטוח חובה מכסה ביטוחית הוצאות רפואיות בגין נזקי גוף, הפסד השתכרות עד התקרה הקובעה בחוק וכן פיצויי סבל וצער שנגרמו מכוח התאונה. הסעיף האחרון נקבע על פי הכרעת בית המשפט בצורה אינדיבידואלית לכל מקרה.

 

מלבד רכיב החובה ניתן לבטח את הרכב גם ברכיבי רשות המספקים הגנה במקרה של פגיעה ברכוש. ביטוחים אלו מכונים: ביטוח מקיף וביטוח צד ג'. ביטוחים אלו נועדו כדי לספק כיסוי במקרה של פגיעה ברכוש בלבד ללא קשר לנזקי גוף כלל (ביטוח מקיף). וכן כדי לכסות מקרים בהם ניזוק גורם נוסף בתאונת דרכים על ידי הנהג המבוטח.

 

הבדלים נוספים בין סוגי פוליסות

 

קיימים הבדלים משמעותיים נוספים שנבדלים בפרמטרים נוספים מלבד רמת הכיסוי והם: הגבלת רמת הפיצוי הכספי בקרות מקרה ביטוחי בפוליסת ביטוח מקיף וביטוח צד ג' לעומת חוסר הגבלה בביטוח חובה. הבדל נוסף הינו היכולת להתאים את תנאי הפוליסה מה שניתן בפוליסת ביטוח מקיף וביטוח מצד ג' ולא ניתן כלל בביטוח חובה. נציין כי ברכישת ביטוחי רשות ניתן בהחלט להתמקח על עלות הפרמיה החודשית כדי להשיג תשלומים נמוכים יותר. לחישוב הפרמיה נלקחים בחשבון מגוון נתונים: סוג הרכב, גיל הנהג ומספר נהגים ברכב, אזור מגורים בארץ, עבר ביטוחי הכולל שלילת רישיון ומספר תביעות ב-3 שנים המקדימות לרכישת הפוליסה.

 

לסיכום

 

בדיקת ביטוח לרכב מהווה בדיקה נחוצה אותה יש לבצע כדי לבדוק מהי רמת ההגנה של הרכב, האם הוא מבוטח בביטוח חובה לפי חוק והאם הוא מוגן גם במקרים של פגיעה בצד ג' או פגיעה ברכוש.

בנוסף, חשוב לבצע בדיקת עבר ביטוחי לרכב ברכישת רכב משומש על מנת לוודא שהוא לא נחשף לתאונות ופגיעות ושהוא אכן ראוי לרכישה.

 

בבחירת פוליסות כיסוי מורחבות, יש לשים דגש על התאמה ספציפית לצרכי המשתמש, לצד בקשת הנחה בהיעדר תביעות. בכל מקרה מומלץ לבצע סקר שוק של מחירי הביטוחים בשוק ולהגיע למשא ומתן להוזלת מחירי הפרמיות מול חברת הביטוח.